Фінансування шкіл з малою кількістю учнів: роз’яснення МОН – Освіта.UA

[ad_1]

Доступність якісної освіти для всіх дітей є одним із головних завдань Міністерства освіти і науки України. Міжнародні дослідження, такі як PISA, а також результати Національних іспитів (NMT) показують, що учні сільських шкіл зазвичай досягають гірших навчальних результатів, ніж їхні однолітки з малих і великих міст.

Тому забезпечення доступу до якісної освіти насамперед стосується дітей із сільської місцевості. У Міністерстві освіти і науки пояснив рішення уряду про зміни у фінансуванні заробітної плати вчителів малонаповнюваних шкіл з 2025 року.

Яке саме рішення уряду??

З 1 вересня 2025 року вирішено не фінансувати заробітну плату вчителям шкіл з кількістю учнів менше 45, а з 1 вересня 2026 року – менше 60 учнів. Це рішення не поширюється на початкову школу і стосуватиметься лише навчання у 5-11 класах.

Водночас усі діти шкільного віку додаються до розрахунку освітньої субвенції кожної комуни. Це означає, що гміна отримає кошти на навчання всіх дітей, але не зможе витрачати їх на малокомплектні школи.

Це означає, що органи місцевого самоврядування можуть вирішити: або підвозити учнів із цих шкіл до найближчої більшої школи, або оплачувати роботу вчителів малокомплектних шкіл з місцевих бюджетів.

До речі, таке рішення щодо підвищення якості навчання сільських школярів в Україні вже прийнято. Зокрема, з 1 вересня 2016 року не фінансуються за рахунок освітньої субвенції школи з кількістю учнів менше 25 осіб.

Чому це рішення необхідно?

У початкових – ІІІ школах з кількістю учнів до 45 осіб в одному класі навчається 5-6 учнів, а через неможливість створення класу (не менше 5 учнів відповідно до Закону України «Про загальну середню школу») навчаються діти. індивідуально або в зведених класах (початкова школа), які об’єднують дітей різного віку. Це призводить до того, що діти не отримують належного рівня взаємодії один з одним, не навчаються один у одного та не є взірцями для наслідування.

Крім того, такі школи зазвичай не повністю забезпечені педагогічними кадрами. Крім того, вчителі часто не можуть накопичити достатньо годин викладання профільних предметів, щоб отримати достатню винагороду, тому в таких школах існує практика доручення викладання окремих предметів вчителям-неспеціалістам.

Тому рішення уряду має стимулювати органи місцевого самоврядування звозити дітей у більші школи з учителями, технічним оснащенням тощо.

Згідно з міжнародним дослідженням якості освіти PISA-2022, учні з сільської місцевості відстають від однолітків з міста за успішністю на 4,5 роки. Це означає, що їм потрібно 4,5 роки, щоб отримати ті самі знання та навички, що й міські школярі такого ж віку.

Подібні результати показує і ЗНО (НМТ): у 2023 році середній бал з української мови учнів із села був на понад 6 балів нижчим, ніж у учнів з міст; з математики – понад 8 балів; з історії України – майже на 3 бали. Нижчими є і результати сільських учнів з інших факультативних предметів.

Водночас, будучи менш якісною, сільська освіта обходиться державі дорожче. На навчання одного сільського учня держава витрачає в середньому 30 400 злотих. гривень на рік, а по місту 24,4 тис. гривні.

У деяких селах вартість навчання одного учня сягає понад 51 тис. грн. Це пов’язано з необхідністю утримання та виплати заробітної плати працівникам великої кількості шкіл, які відвідує невелика кількість учнів. Це означає, що освіта в селі коштує дорожче, але якість не виправдовує витрат.

Що буде з учнями цих шкіл?

Місцева влада повинна організувати транспортування дітей до загальноосвітньої школи. У таких поїздках дітей обов’язково супроводжує вчитель.

Другий рік поспіль держава надає субвенцію на закупівлю автобусів – по 1 млрд грн кожен – для перевезення дітей. Минулого року за кошти місцевих бюджетів придбано понад 450 автобусів.

Допоміжна школа – це школа, до якої привозять дітей з різних міст, розташованих на відстані до 30 кілометрів. Він більший, має вчителів і краще обладнаний. Завдяки більшій кількості класів учитель може організувати різні формати навчання, наприклад, проектну роботу.

Водночас початкові школи, де навчається менше 45 і менше 60 учнів, продовжуватимуть отримувати державне фінансування. Початкова школа повинна бути максимально наближена до дитини: якщо старші учні можуть потрапити в опорну школу, то маленьким дітям буде важко.

Що буде з вчителями цих шкіл?

Якщо органи місцевого самоврядування не вирішують самостійно фінансувати роботу школи, де немає кадрів, можливе працевлаштування вчителів у допоміжні школи з організацією відрядження.

Чому рішення набирає чинності 1 вересня 2025 року?

Зміна мережі шкіл потребує часу для обговорення з громадою, прийняття рішень і забезпечення транспорту для опорних шкіл.

Уряд дає час громадам підготуватися до цієї ситуації.

За матеріалами М-во освіти і науки України.



[ad_2]
Надано з: Освіта UA

Назад
WhatsApp
Telegram
Skype
Messenger
Viber
ОНЛАЙН ЧАТ