Центри підтримки студентів: крок до інклюзивної вищої освіти в Україні МОН Укріїни

Свіжі Новини за останній час:


6 березня відбулася перша онлайн-зустріч із закладами вищої освіти, які беруть участь у пілотному проєкті зі створення та функціонування центрів підтримки студентів.

Сьогодні ми хочемо поговорити про те, яких системних змін наразі вдалося досягти в закладах вищої освіти, згадати досвід іноземних колег та поділитися думками на цю тему.

У пілоті беруть участь: 

  • Криворізький державний педагогічний університет;
  • Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут»; 
  • Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка;
  • Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського; 
  • Західноукраїнський національний університет; 
  • Київський столичний університет імені Бориса Грінченка; 
  • Український католицький університет;
  • Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини;
  • Маріупольський державний університет.

Заклади відповідально підійшли до процесу створення центрів підтримки студентів. Деякі ЗВО є переміщеними, наприклад, Маріупольський державний університет нині працює в Києві через війну. Попри це заклад функціонує, здійснює освітній процес, розвивається та бере участь в актуальних і важливих ініціативах.

Серед головних стратегічних цілей розвитку закладу — створення безбар’єрного та безпечного середовища та формування безпечного освітнього середовища для життя та здоров’я учасників освітнього процесу.

На шляху до реалізації плану створення Центру підтримки студентів Маріупольський державний університет має на меті:

  • трансформувати гуманітарний штаб у громадський центр;
  • створити лабораторію інклюзивної освіти;
  • створити сертифікаційну програму «Абілітація» для фахівців дошкільної освіти й практичних психологів;
  • зробити ігрову кімнату для дітей.

 

Фото надано Західноукраїнським національним університетом

Західноукраїнський національний університет уже розпочав поетапну роботу з інфраструктурної доступності для забезпечення безбар’єрності: розміщено тактильні плитки та інформаційні позначки зі шрифтом Брайля, інклюзивні вбиральні в центральному корпусі, облаштовано 3 паркувальні місця, пандуси біля корпусів та гуртожитків, кімнати в гуртожитку.

 

Фото надано Київським столичним університетом імені Бориса Грінченка

Київський столичний університет імені Бориса Грінченка тримає фокус на створенні рівних можливостей для здобувачів вищої освіти з інвалідністю через здійснення технічного, психологічного супроводу, соціально-педагогічної підтримки та надання допомоги в набутті фахових компетентностей.

Більш детально про розвиток ресурсних центрів в закладах вищої освіти ми розповідатимемо надалі.

Досвід іноземних колег 

У сучасному світі вища освіта стає все доступнішою та більш інклюзивною. І це стосується всього суспільства, зокрема осіб з особливими освітніми потребами. У європейських країнах і країнах Північної Америки це відіграє ключову роль у створенні підрозділів: центри підтримки студентів надають комплексну допомогу та ресурси для успішності кожного здобувача.

У європейських країнах центри підтримки студентів з особливими освітніми потребами стають невіддільною складовою вищої освіти. Такі країни, як Нідерланди, Норвегія та Велика Британія, активно розвивають ці підрозділи з метою забезпечення доступу до освіти та створення умов для розвитку кожного здобувача. Центри підтримки студентів пропонують індивідуальну допомогу: адаптацію навчальних матеріалів, технічну підтримку для людей з обмеженими можливостями та психологічну для тих, хто стикається з емоційними викликами. Наприклад, у Нідерландах студенти мають доступ до індивідуальних консультацій і допомоги з адаптації освітнього середовища.

У Сполучених Штатах центри підтримки студентів також мають значний вплив на університетське життя. На законодавчому рівні існує акт The Americans with Disabilities Act (ADA), що зобов’язує установи вищої освіти забезпечувати доступність і безбар’єрність для всіх студентів. Це й про розширення доступу до навчальних матеріалів, і про створення адаптивного середовища та надання допомоги у вирішенні питань з адаптації. Багато університетів також мають спеціальні програми підтримки для студентів з особливими освітніми потребами — вони дбають про індивідуальну допомогу та ресурси.

А як у Канаді? Своїм досвідом на офіційній сторінці у фейсбуці поділилася радниця — уповноважена Президента України з безбар’єрності Тетяна Ломакіна. Вона розповіла про зустріч з колегами канадської консультаційної агенції з розвитку та основні правила, якими керуються центри підтримки студентів у Канаді:

«Система освіти в Канаді працює за принципом «потреби студентів — понад усе». В Algonquin College доступність та інклюзивність починається з наявності поручнів, доступних санітарних кімнат та занижених тротуарів на території кампусу – і це лише базові інфраструктурні вимоги до просторів. Крім того, важливим завданням є менеджмент закладу, адже коледж має бути зручним місцем навчання та дозвілля для всіх без винятку учнів.

Команда інклюзивності та різноманіття інституції вивчила шлях здобувача освіти: від Дня відкритих дверей і до моменту отримання сертифіката про завершення навчання. Тож студенти в будь-якій ситуації знають, що зможуть отримати необхідну підтримку».

Важливість центрів підтримки для студентів 

Розвиток центрів підтримки студентів з особливими освітніми потребами в Європі, Канаді та США відображає акцентування уваги на потребах осіб з ООП в системі вищої освіти. Ці центри відіграють ключову роль у забезпеченні доступу до освіти та створенні умов для успішного навчання всіх студентів. Вони допомагають створювати інклюзивне середовище, де кожен може розвиватися та реалізовувати потенціал.

Центри підтримки студентів з особливими освітніми потребами в Європі та США є важливими закладами, що допомагають забезпечити доступність та інклюзію в системі вищої освіти. Розвиток і робота таких центрів є важливими кроками у напрямі створення справедливого та рівного освітнього середовища.

У сучасному світі вища освіта стає все більш доступною та інклюзивною для всього суспільства. В Україні ми прагнемо досягти високого рівня інклюзивної освіти, де кожен зможе розвиватися та реалізувати потенціал.

Проєкт центрів підтримки студентів запроваджено відповідно рекомендацій впровадження політики безбар’єрності, зокрема щодо програми доступності цифрових послуг і цифрової освіти, удосконалення системи забезпечення допоміжними засобами реабілітації, розвитку системи реабілітаційної допомоги, освіти для всіх, відповідно до Положення про Раду безбар’єрності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 року № 443.

Пілотний проєкт створення центрів підтримки студентів започатковано на виконання заходів із реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2023 року, затвердженого постановою КМУ від 25 квітня 2023 року № 372-р. Стратегію розроблено за ініціативою першої леді Олени Зеленської.

Назад
WhatsApp
Telegram
Skype
Messenger
Viber
ОНЛАЙН ЧАТ