[ad_1]
У січні 2024 року в Києві 80 представників закладів професійно-технічної освіти Київської, Дніпровської, Полтавської областей, державних установ та підприємців під час І регіональної конференції «Бізнес-навички для економічного зростання: підтримка розвитку підприємницьких компетенцій у студентів вища освіта «Освіта» обговорила передові практики підприємницької освіти, державно-приватного партнерства та системи підтримки бізнесу.
З інавгураційною промовою виступила Вікторія Балюта, радник з реалізації програми «Професійне навчання в Україні / Skills4Recovery»: «Метою програми «Skills4Recovery» є посилення ринкової пропозиції кваліфікованої робочої сили для відбудови України. Одним із шляхів реалізації цієї програми є розвиток підприємництва. Це основа для відбудови України після закінчення війни. Для цього розроблено проект «Бізнес-навички для економічного зростання».
Про найкращі світові практики навчання підприємництву та стан розвитку бізнес-компетентностей у закладах професійно-технічної освіти розповіла менеджер програм громадської організації Junior Achievement Ukraine Єлизавета Міленіна.
«Згідно з нашим дослідженням, 87% студентів українських ПТНЗ розглядають можливість відкриття власної справи в майбутньому», – зазначила Єлизавета Міленіна.
За словами спікера, в Україні існує величезна потреба у розвитку малого та середнього підприємництва на різних рівнях. Натомість у сфері освіти бракує акценту на розвиток підприємницьких компетенцій.
«Сучасні тенденції розвитку професійно-технічної освіти полягають у підвищенні ефективності працевлаштування випускників ПТО за професією, популяризації та підвищенні престижу професійно-технічної освіти, модернізації змісту освіти ПТО та співпраці з бізнесом: дуал. освіти та залучення практиків до викладання – пояснила Ельжбета Міленіна . – Професійно-технічна освіта більше зосереджена на забезпеченні роботи, ніж на розвитку підприємницьких навичок. Нова програма має на меті це змінити».
Дві панельні дискусії дозволили учасникам поділитися поглядами на підприємництво як кар’єрний шлях і роль державних установ у наданні підприємницької освіти для різних верств суспільства. Зокрема, це стосувалося трансформації центрів зайнятості, навчання ветеранів працевлаштуванню та підприємництву, ефективних практик запровадження курсів підприємництва у професійно-технічних навчальних закладах, жіночого підприємництва.
Надія Лисецька, президент Клубу ділових людей, розповіла про ландшафт для жінок-підприємців. За її словами, проблемою номер 1 сучасного бізнесу є кадри. Тому професійно-технічна освіта повинна виховувати у дітей віру в те, що вони зможуть гідно заробляти і будуть справді корисними на посаді за фахом.
«Сучасне підприємництво молодшає, в тому числі й жіноче: кількість жінок-підприємців віком до 35 років порівняно з 2022 роком зросла на 7%. Основними джерелами мотивації жінок до відкриття власної справи є бажання збільшити дохід (48% – переважно мікропідприємства), бажання працювати самостійно (31%) та здійснення мрій (21% – переважно представники середніх і великих підприємств), – зазначила Надія Лисецька.
Під час першої панельної дискусії спікери говорили про підтримку зайнятості дорослих, державно-приватне партнерство та можливості для відкриття бізнесу. Зокрема, заступник директора Державного центру зайнятості Денис Олійник повідомив, що зараз Державний центр зайнятості перебуває в процесі трансформації.
«Ми змінили технології та методи навчання і більше звернулися до роботодавця. Також найближчим часом планується створення центрів кар’єри в Україні. У них будуть консультанти з розвитку, які починатимуть і керуватимуть кар’єрою клієнтів центрів, у тому числі випускників навчальних закладів, пояснив Олійник.
Заступник директора Департаменту, начальник відділу професійної освіти та професійної орієнтації Державного центру зайнятості Лілія Грабовська додала, що питання мотивації у професійно-технічних закладах залишається дуже актуальним. Саме тут він повинен стати хорошим студентом і отримати знання та мотивацію, щоб стати цінним працівником.
Актуальним питанням стало навчання, підтримка та працевлаштування ветеранів. Заступник директора НВР Полтавського ЦПТО ДСЗ Валерія Коваль зазначила, що зараз дуже актуальним є проект підготовки учасників бойових дій та інвалідів війни. Він включає не тільки професійне навчання, а й короткострокові курси. Серед останніх найбільшою популярністю користуються психологічні курси, які допомагають ветеранам повернутися до цивільного життя.
Євген Лавренюк, підприємець, співзасновник групи готельних компаній – ULIS, нині військовослужбовець ЗСУ, зазначив: «Після війни багатьом підприємцям буде і честь, і перевага працевлаштуватися. військовослужбовці, які повернулися з фронту. Усі ці люди багато чому навчилися та супер організовані. Підхід до невизначеності, звичка до дисципліни, лідерство та мотивація команди – це досвід і навички, які можна взяти з армії та застосувати в бізнесі. І якщо я побачу в CV, що хтось служив в армії, це буде особистий плюс для мене як бізнесмена».
Доповідачі наголосили на важливості мотивації та особистих якостей у веденні власного бізнесу. За словами Надії Лисецької, зацікавлена в розвитку молодь, незалежно від спеціальності, знайде мотивацію навчатися та розвиватися. Роботодавці, у свою чергу, дуже дбають про наймання працівників, які поділяють їхні цінності. Тоді їм набагато легше створити умови.
Ігор Перепуст та Олена Вертинська, засновники компанії з виробництва будівельних каркасів ZberyDim, додали, що особистісні якості, необхідні для керування компанією, це відкритість, активність, готовність долати дискомфорт, рефлексія та «студентська позиція». Зрештою, підприємництво – це рух від помилки до помилки. Тому відкривати власну справу варто тим, хто дійсно готовий ризикнути.
Тема підприємницьких навичок у профтехосвіті викликала жвавий діалог між учасниками другої панельної дискусії. Так, Вікторія Джус, начальник відділу взаємодії із соціальними партнерами та регіональними органами виконавчої влади Міносвіти України, запевнила, що завдання Міносвіти – створити платформу для комунікації бізнесу та закладів профтехосвіти. «Треба познайомити їх один з одним і об’єднати», – додав чиновник.
Представники освітньої галузі поділилися ефективними практиками подолання професійних викликів, з якими сьогодні стикаються навчальні заклади. Так, Алла Ващенко, методист ЦПТО Дніпропетровської області, розповіла, які методи мотивації педагогів вважає ефективними для використання новітніх підходів до навчання: «Перш за все, необхідно створити відповідний ресурс, тобто доступ до сучасних методичних матеріалів та організація підвищення кваліфікації на рівні внутрішніх та зовнішніх майстер-класів. Необхідна підтримка з боку адміністрації у вигляді створення сприятливих умов, а також не можна забувати про відзнаки та нагороди за ефективне навчання».
У свою чергу директор Білоцерківського вищого професійного училища Василь Жила висловив думку, що держава повинна модернізувати матеріально-технічну базу більшості університетів.
«І ми самі над цим працюємо: до кожного підприємця знайдемо індивідуальний підхід. З кожним з них укладаємо договори для отримання коштів на розвиток виробничої бази», – розповів про поточну ситуацію директор навчального закладу.
Тетяна Семенюк, викладач курсу «Компанія» КЗО «Новомоське професійно-технічне училище» ДОР, розповіла про успішні досвіди впровадження міжнародного курсу з підприємництва.
«Здобувачі освіти, яких ми залучили до навчання за програмою «Фірма», дуже мотивовані та співпрацюють з викладачами на високому, спільному рівні. Вони слухають один одного, не бояться пропонувати свої ідеї, а головне – не бояться помилятися. Усе це призводить до найкращого результату», – зазначив викладач.
Оксана Ящинська, підприємець, практикуючий бухгалтер з міжнародними сертифікатами, податковий радник, власник бухгалтерської аутсорсингової компанії, підсумувала: «Освітні програми повинні включати бізнес-тренінги. І не на рівні старшої школи, а з 5 класу. Це основи, які повинен знати кожен».
Медіа-партнер конференції – портал Освіта.ua.
Ініціатива «Бізнес-навички для економічного зростання: тренінги для студентів, педагогів ПТО та початківців підприємців» реалізується громадською організацією Junior Achievement Ukraine в рамках програми «Професійна освіта в Україні/Skills4Recovery», яку реалізує Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, що діє від імені Федерального уряду Німеччини.
[ad_2]
Надано з: Освіта UA