Свіжі Новини за останній час:
У лютому 2024 року Світовий банк, уряд України, Європейський Союз і ООН опублікували спільне дослідження Rapid Damage and Needs Assessment (Швидке оцінювання шкоди й потреб, RDNA), у якому оцінено втрати та потреби на відновлення України внаслідок війни з росією. Це вже третє таке дослідження.
Пропонуємо коротко оглянути розділ «Education and Science / Освіта і наука».
Інфраструктурні втрати
Загальні втрати в секторі освіти в період з лютого 2022 року до 31 грудня 2023 року становлять 6,9 млрд доларів США. За цей період 13% освітньої інфраструктури було пошкоджено або знищено (пошкоджено 3583 закладів освіти, знищено — 394). Ці збитки оцінюють приблизно в 5,6 млрд доларів США.
Збитки, втрати та потреби за областями, млн доларів США
Область |
Збитки |
Втрати |
Потреби |
Вінницька |
8,5 |
236,7 |
204,8 |
Волинська |
0 |
211,4 |
70,6 |
Дніпропетровська |
417,3 |
493,6 |
1101,9 |
Донецька |
1243,5 |
355 |
2455,5 |
Житомирська |
167,9 |
206,5 |
407,1 |
Закарпатська |
0 |
242,8 |
55,4 |
Запорізька |
306,9 |
262,9 |
834,2 |
Івано-Франківська |
0 |
234,7 |
55,4 |
Київська |
280,2 |
405,6 |
592,2 |
Кіровоградська |
22,9 |
148,2 |
124,4 |
Луганська |
343,3 |
107,4 |
790 |
Львівська |
24,2 |
413,2 |
193,3 |
місто Київ |
202,8 |
763 |
524,1 |
Миколаївська |
361,6 |
200,3 |
881,1 |
Одеська |
136,3 |
448 |
407,3 |
Полтавська |
27,2 |
201,5 |
163 |
Рівненська |
2,3 |
241,3 |
85,3 |
Сумська |
212,8 |
160,2 |
577,8 |
Тернопільська |
3,4 |
165,9 |
62,7 |
Харківська |
992,6 |
435,6 |
2224,6 |
Херсонська |
501,8 |
194,2 |
1109,4 |
Хмельницька |
117,5 |
208,8 |
274,6 |
Черкаська |
9,6 |
178,1 |
87,5 |
Чернівецька |
0 |
162,9 |
69 |
Чернігівська |
175,1 |
153 |
455,6 |
Загальнонаціональні |
0 |
37 |
116,9 |
Усього |
5557,8 |
6867,8 |
13923,9 |
Найбільша частина пошкоджень припадає на школи — 1888 шкіл. Серед ЗВО пошкоджено або зруйновано 21% закладів, серед дослідницьких установ — 31% від загальної кількості.
Найбільше закладів зруйновано чи пошкоджено у східних і південних областях: від 35% до 69% становлять заклади Донецької, Харківської, Херсонської та Луганської областей.
Попри те, що колективи пошкоджених закладів можуть і часто продовжують навчання дистанційно, дитячі садки не можуть працювати в такому форматі. Отже, це збільшує тиск на батьків й опікунів та не дає їм можливості повноцінно працювати.
Попри те, що інвестиції в освіту 2023 року продовжувалися, загальні потреби на відбудову й відновлення в третій RDNA зросли на 30%, якщо порівняти з RDNA-2. Збитки, завдані освітній інфраструктурі, зросли на 26%.
Органи місцевого самоврядування активно реконструюють школи, дошкільні й інші заклади освіти. З січня до грудня 2023 року частка закладів освіти, що мають укриття, зросла з 68% до 80%, а частка шкіл, у яких відбувається навчання очно, зросла з 25% до 57%.
Український науковий сектор також поступово інтегрується в європейську дослідницьку екосистему, що надає більше можливостей співпраці для українських науковців і полегшує обмін знаннями. У перспективі це допоможе скерувати перехід до диджиталізації та більш стійкої економіки.
Освітні й інші втрати
Освітні втрати учнівства спричинено внаслідок онлайн-навчання, стресу й травматичного досвіду. Порівняння результатів PISA-2022 і PISA-2018 свідчить про зниження рівня навичок у 15-річних підлітків. Зокрема, знизилися результати з математики, читання і природничих наук — ці освітні втрати еквівалентні двом рокам навчання. З початку лютого 2022 року освітні втрати можна оцінити в 5,5 млрд доларів США.
Проте ця цифра зростатиме протягом трудового життя сучасних учнів, негативно впливаючи на їхні доходи, і призведе до додаткових мільярдів втрат поза тими, що вимірює RDNA.
Також, за результатами PISA 2022, помітно посилилася нерівність між учнями. Бали з читання в дівчат знизилися більше, ніж у хлопців, а учні з нижчим соціально-економічним статусом значно гірше знають математику, ніж їхні однолітки.
Війна також призвела до втрати дослідницького потенціалу, що характеризується зменшенням інвестицій у дослідження та кількості публікації українських учених.
Збитки охопили й такі сфери, як обіг приватного сектору, оплата за навчання, видатки закладів освіти, які використовують як притулки для ВПО або пункти незламності, та витрати на демонтаж і вивезення сміття пошкоджених об’єктів освіти.
Вплив на людський капітал
Розрив у результатах навчання між учнями із сіл і міст значно збільшився — тепер він становить понад 4,5 роки навчання.
Потреби, пов’язані з реконструкцією інфраструктури й відновленням якісної очної освіти, оцінюють у 13,9 млрд доларів США на 2024–2033 роки. З них відновлення закладів освіти протягом наступних 10 років коштуватиме 9,8 млрд доларів США. Заклади мають відповідати стандартам безпеки, екології та якості, охопити інноваційні підходи до навчання, а також брати до уваги демографічні моделі для забезпечення стабільності освіти.
Загальні потреби у відновленні та реконструкції станом на 31 грудня 2023 року, млн доларів США
Категорія |
Тип інвестицій |
Загальні потреби (2024–2033) |
Потреби на реконструкцію, відновлення |
Дошкільна освіта |
1441,4 |
Шкільна освіта |
4597 |
|
Позашкільна освіта |
456,5 |
|
Професійна освіта |
1146,8 |
|
Фахова передвища освіта |
448,2 |
|
Вища освіта |
641,5 |
|
Спеціалізована освіта |
48,2 |
|
Спеціальна освіта |
70,1 |
|
Освіта дорослих |
10,8 |
|
Дослідницька інфраструктура |
910 |
|
Усього |
9770,5 |
|
Потреби у відновленні надання послуг |
Створення безпечного доступу до освіти для всіх |
2377,8 |
Подолання освітніх втрат і психологічних травм |
579,9 |
|
Забезпечення якісної освіти на всіх рівнях |
1195,7 |
|
Усього на відновлення надання послуг |
4153,4 |
|
Усього |
13923,9 |
Як ми бачимо, витрати на те, щоб відновити надання освітніх послуг оцінюють у 4,1 млрд доларів США. Велика частка потреб — це будівництво укриттів і тимчасові заходи для забезпечення доступу до освіти (наприклад, шкільний транспорт і цифрові освітні центри). Гнучкі програми надолуження освітніх втрат, тьюторинг і психосоціальна підтримка необхідні для зменшення втрат у навчанні.
Відновлення освітньої сфери за пріоритетними напрямами 2024 року коштуватиме 1,2 млрд доларів США. Ці пріоритети спрямовано на забезпечення доступу до очного навчання.
Орієнтовні пріоритети відновлення і реконструкції на 2024 рік, млн доларів США
Типи інвестицій |
Оцінювальна вартість |
Реконструкція пошкоджених об’єктів освіти |
112 |
Надання доступу до освіти |
722 |
Забезпечення високоякісної освіти на всіх освітніх рівнях |
309,5 |
Подолання освітніх втрат і травм |
49,5 |
Усього |
1192,9 |